Musaka (moussaka)

MusakaMusaka (moussaka) to tradycyjne danie greckie. Jest to zapiekanka z mielonego mięsa i bakłażanów. Muszę przyznać, że jest z nią trochę zachodu, dlatego warto zadbać o odpowiednią organizację podczas gotowania, aby wyszła z pieca na czas.

Składniki:

  • 400-500 g mielonego mięsa (wieprzowo-wołowego lub baraniego)
  • 2 małe bakłażany (lub 1 duży)
  • kilka ziemniaków
  • przecier pomidorowy w kartoniku
  • puszka krojonych pomidorów
  • 1 duża cebula
  • 3 ząbki czosnku
  • 3 liście laurowe
  • szczypta gałki muszkatołowej
  • 1/4 łyżeczki cynamonu
  • 1/4 łyżeczki mielonego ziela angielskiego
  • 3 łyżeczki tymianku
  • 2 łyżeczki oregano
  • 75 ml białego wina
  • sól, pieprz
  • mąka do obtoczenia bakłażanów
  • oliwa z oliwek

Zaczynamy od bakłażanów. Myjemy je, kroimy na ok 0,5 cm plastry i solimy. Wkładamy do durszlaka, gdzie będą mogły puszczać sok i zostawiamy na ok. pół godziny. Zabieg ten pomoże nam w pozbyciu się gorzkiego smaku bakłażana. W tym czasie obieramy i kroimy na plasterki ziemniaki. Podsmażamy je na dużej patelni na oliwie z oliwek przez ok. 5 minut. Potem układamy je w dużym, żaroodpornym naczyniu tak, aby zajęły całe dno. Bakłażany myjemy, osuszamy papierowym ręcznikiem i obtaczamy w mące. Smażymy na oliwie z oliwek po ok. 3 minuty z każdej strony. Połowę bakłażanów układamy na ziemniakach, a połowę odkładamy. Na patelni ponownie rozgrzewamy oliwę i smażymy na niej cebulę pokrojoną na pół-plasterki do czasu, aż się zeszkli. Dodajemy do niej 3 ząbki wyciśniętego czosnku, podsmażamy jeszcze chwilę i dodajemy mięso mielone, mieszamy.  Gdy mięso się usmaży wlewamy przecier pomidorowy i pomidory z puszki. Dolewamy białe wino i przyprawiamy cynamonem, zielem, tymiankiem, liśćmi laurowymi, gałką, oregano, dużą ilością soli i pieprzu. Zmniejszamy ogień i pozwalamy, aby sos dusił się przez ok. 25 minut.

Beszamel:

  • 4 łyżki masła
  • 3 szklanki mleka
  • 1 żółtko
  • gałka muszkatołowa
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 3-5 łyżek ostrego sera (ja użyłam cheedara)
  • sól, biały pieprz

W tym czasie przygotujemy beszamel. W rondelku rozpuszczamy 4 łyżki masła do których następnie dodajemy 4 łyżki mąki. Gdy zacznie skwierczeć dolewamy po trochu mleka, nieustannie mieszając trzepaczką. Gdy dodamy już całe mleko, dodajemy żółtko i od razu energicznie roztrzepujemy je z sosem trzepaczką (inaczej powstanie jajko na twardo). Przyprawiamy beszamel sokiem z cytryny, gałką, solą, i pieprzem. Na koniec dodajemy ser. Beszamel gotujemy jeszcze przez ok. 10 minut – musimy go mieszać. Jeśli powstaną grudki możemy przetrzeć je przez sito.

Nagrzewamy piekarnik do 180ºC. Z sosu pomidorowego wyławiamy liście laurowe. Próbujemy czy sos jest odpowiednio doprawiony. Połowę sosu wylewamy do naczynia żaroodpornego na bakłażany. Potem układamy drugą warstwę bakłażanów i zalewamy pozostałym sosem. Na wierzch wlewamy sos beszamelowy. Pieczemy ok. 45 – 55 minut. Po wyjęciu z piekarnika trzeba odczekać co najmniej 5 minut, zanim zaczniemy kroić zapiekankę – bardzo gorąca będzie się rozpadać.

Zobacz także:

FavoriteLoadingDodaj przepis do ulubionych

40 Odpowiedzi na Musaka (moussaka)

  1. W musace najbardziej kocham połączenie mięsa mielonego z cynamonem…boskie!

  2. Natalia - Poezja Smaku Samantha napisał/a:

    Doskonały przepis i doskonałe danie, wygląda bardzo smakowicie, porywam przepis ! Serdecznie pozdrawiam 🙂

  3. Natalia - Poezja Smaku Elexis napisał/a:

    Wygląda bardzo smakowicie:)

  4. Natalia - Poezja Smaku Patyska napisał/a:

    Uwielbiam musakę, bakłażany… kusisz smacznym zdjęciem 🙂 Chyba zrobię z beszamelem na mleku roślinnym.

  5. Natalia - Poezja Smaku Łasuch w kuchni napisał/a:

    Musaka chodzi za mną od kilku tygodniu, może wreszcie ją zrobię. Oby wyglądała tak wspaniale jak ta 🙂

  6. Natalia - Poezja Smaku Marta @ śniadanie napisał/a:

    Uwielbiam takie zapiekane cuda. I jeszcz bakłażan do tego – mniam!

  7. Pingback: Najpopularniejsze Przepisy Tygodnia #4 | Na 1000 sposobów

  8. Natalia - Poezja Smaku kamila napisał/a:

    niedawno jadłam musakę w Grecji i pokochała to danie. Mam nadzieję, że z Twojego przepisu wyjdzie mi równie samczne

  9. Natalia - Poezja Smaku MaciejK napisał/a:

    Kamila : dokładnie tak samo pomyślałem jak ujrzałem przepis…

    wiec i kolejna potrawa do wypróbowania na mojej liście 😛

  10. Właśnie zjedliśmy z mężem danie z tego przepisu i muszę przyznać że faktycznie poezja 🙂 na pewno jeszcze nie raz powtórzę przepis.
    pozdrawiam

  11. Natalia - Poezja Smaku yolo napisał/a:

    Ja dodaje jeszcze kabaczki dwa male tez robi

  12. Pingback: Musaka była wyborna | Blog Hotel Guru

  13. Natalia - Poezja Smaku Paula1987 napisał/a:

    Mam pytanie czym mogę pominac wino lub je czyms zastapic?

  14. Natalia - Poezja Smaku Paulina B. napisał/a:

    Wyszła nam przepyszna! Robiliśmy razem z mężem.

  15. Natalia - Poezja Smaku MaJo napisał/a:

    pyszności !!!!!!!!!!!!!!!1

  16. Natalia - Poezja Smaku 5000lib napisał/a:

    Bardzo Ci dziękuję za ten przepis!

  17. Natalia - Poezja Smaku solterka napisał/a:

    A mnie nie wyszło..:( w smaku co prawda bardzo dobre, ale konsystencja…po prostu “kupa na talerzu” (przepraszam za wyrażenie, ale tylko ono oddaje jak to wyglądało). Poza tym bardzo pracochłonne..końca przygotowań nie było widać. Chyba nie będzie powtórki..ale tak czy tak dziękuję za przepis 😉

    • Natalia - Poezja Smaku Karolina napisał/a:

      Każda zapiekanka po wyjęciu z piekarnika musi ,,odpocząć “Ja wyciągam i dopiero po ok 0,5h kroję,wtedy nawet warstwy widać idealnie. Pracochłonne jest, ale za to jakie pyszne Jadłam pierwszy raz w Grecji, a ten przepis bardzo go przypomina mimo, iż robiłam z wieprzowiną. Dzięki

  18. Natalia - Poezja Smaku Przemek napisał/a:

    🙂

  19. Natalia - Poezja Smaku jessie napisał/a:

    uwielbiam musake! poznałam ją lata temu na warsztatach kulinarnych- obled! jedyne co, to w mojej wersji jest jeszcze cukinia, a ziemniaki gotuje w mundurkach zamiast podsmazac 🙂

  20. Natalia - Poezja Smaku gilbercia napisał/a:

    Wyszła genialna, niebo w gębie 🙂

  21. Natalia - Poezja Smaku Dorotka napisał/a:

    Rewelacja! Wyszlo wspaniale!!!!! Dziekuje za genialny przepis

  22. Natalia - Poezja Smaku Czaplencja napisał/a:

    Robiłam i przyznaję rewelacja, bardzo mi smakowało. Pozdrawiam 🙂

  23. Natalia - Poezja Smaku Iga z Dietmap napisał/a:

    To prawda, że to danie nie należy do lekkich, ale wspaniały smak rekompensuje wszystko! 🙂

  24. Natalia - Poezja Smaku mleczyk73 napisał/a:

    Wielkie podziekowanie za przepis, musaka sie udala! Bede musiala popracowac nad proporcja przypraw. Polecam ten przepis.

  25. Natalia - Poezja Smaku Asia napisał/a:

    Czy bakłażany otaczać w mące

  26. Natalia - Poezja Smaku Asia napisał/a:

    Umknęło mi obtaczanie i podsmazanie.Dziękuję. Jutro wyprubuje przepis.

  27. Natalia - Poezja Smaku Hania napisał/a:

    Czy można spróbować bakłażana zastąpić cukinią?

  28. Natalia - Poezja Smaku Wyszynska napisał/a:

    Musaka wykonana według Twojego przepisu jest po prostu fantastyczna…. Wykonałam kilka razy juz & wlasnie dzisiaj naszła mnie znowu ochota i zabieram sie do roboty….
    Wielkie dzieki

  29. Natalia - Poezja Smaku Kona napisał/a:

    Kilka ziemniaków to znaczy ile?

  30. Natalia - Poezja Smaku lukasz napisał/a:

    biale wino do mussaki?! Kto to wymyslil?Biale wino do wieprzowiny! Kto Cie uczyl gotowac? Tylko czerwone wytrawne! Odnosnie miesa- jaka wieprzowina?! Musaka to tylko jagniecina, ewentualnie baranina! Do mussaki oprocz cynamonu jako bardzo istotnej przyprawy potrzebny jest jeszcze kumin…a ziemniaki najpierw sie gotuje a potem delikatnie podsmaza na oliwie z oliwek. ukladasz je na dnia naczynia, potem baklazan wcesniej podsmazony lub przygrilowany w piekarniku. potem mieso ktore sie dusi nie 25 min tylko min 40 min, ma byc rozplywajace sie w ustach. Jagniecine mozna 30 min ale baranine min 40min. Mieso mozna posypac delikatnie parmezanem ale nei duzo. a do beszamelu na koniec dodaje sie odrobine sera w stylu feta aby zrobic sztywniejsza konsytencje. sprobuj i porownaj. masz kilka malych roznic a danie smakuje zupelnie inaczej = lepiej. to jest prawdziwa mussaka

    • Jak na wszystko istnieje jedyna słuszna receptura to po co blogi, książki kucharskie, kucharze? Na szczęście tak nie jest i każdy może się podzielić swoim przepisem! 🙂 Pozdrawiam!

  31. Natalia - Poezja Smaku Pola napisał/a:

    Szkoda ze proporacje nie sa podane w gramach i mililitrach, bo szklanka szklance nierowna. Polecam porzadnie odparowac sos z miesem, ja zostawilam lekko plynny i moja musaka wrecz plywa w sosie. Ale w smaku dobra pewnie jeszcze kiedys zrobie 😉 przygotowanie wraz z pieczeniem to u mnie ok. 2h

  32. Natalia - Poezja Smaku Adrian napisał/a:

    uwielbiam musake! poznałam ją lata temu na warsztatach kulinarnych- obled! jedyne co, to w mojej wersji jest jeszcze cukinia, a ziemniaki gotuje w mundurkach zamiast podsmazac

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz załączyć zdjęcie (tylko JPEG)